Goda nyheter till alla autismföräldrar!

April började bra, månaden då autism uppmärksammas. Äntligen får professionella och föräldrar tala ut och synas i medierna. Folk får upp ögonen för hur era liv är. Äntligen! Men så händer något. Några vuxna autister dyker upp och berättar att ni har fel och att de vet mer om autism än er. Inte heller ger de sig, så hela april är förstört. Men vänta lite… var det verkligen de vuxna autisterna som dök upp hos er och inte tvärt om? Ni surfade runt och plötsligt hittade ni några autister som pratade om autism som något positivt och ni var bara tvungna att lägga er i.

Ett stort grattis, föräldrar! Detta tyder på att era egna barn en dag kommer vara stolta över vilka de är. Era barn kommer också troligtvis förstå vad härskartekniker är och när de används mot dem. Precis som vi vuxna autister idag märker när någon patologiserar eller talar över oss. Det betyder att de kommer kunna märka och försvara sig själva när någon är ableistisk. En mycket bra egenskap!

Men som sagt, jag har glada nyheter. Ibland kan det vara lätt att tro det, men ni är inte föräldrar till någon autism som skulle vara separat från era barn. Ni är föräldrar till autistiska barn. Alltså är ni som vilka föräldrar som helst, med alla upp- och nergångar, och växlingar mellan besvikelse och stolthet som det innebär. Grattis! Allt står rätt till.

Jag vågar alltså påstå att en kan ha autistiska barn och ändå vara en bra och lycklig förälder utan att ta på sig identiteten autismförälder. Ta mina föräldrar till exempel. De är långt från perfekta, de har orsakat mig skada utan att mena det. De är NT och jag är autistisk. De är vita och jag rasifierad. Det fanns aldrig någon chans att de aldrig skulle skada mig på grund av okunskap. I det stora hela skulle jag ändå säga att mina föräldrar ändå är bra föräldrar. Hur har de lyckats med detta så att vi alla blivit nöjda i slutändan? Jo, de har alltid älskat, trott, stöttat och respekterat mig. Det har fungerar för vår familj så jag tänker påstå att det fungerar för många andra med.

Mina föräldrar har respekterat att jag bara äter viss mat och har därför lagat annan mat enbart till mig. När jag inte alls förstod det där med vänner när jag började skolan hjälpte de till med att kontakta andra föräldrar och barn som jag redan var på god fot med. Sedan hjälpte de mig att komma på hur man skulle umgås med och leka med vänner. Mina föräldrar har säkert varit trötta på alla mina fobier (mörker, sjukhus, tandläkare, hundar, lastbilar, spindlar, blinkande ljus, insekter, höjder, ljud etc), men de har alltid försökt att hjälpa och trösta mig. De respekterar att jag är annorlunda. Deras önskan är att jag ska leva ett liv som jag mår bra av. Jag kan till och med tänka att de uppskattar mina lite underligare sidor. De är ju stolta över mig. Förresten, det finns ett jättebra uttryck på engelska som kan vara värt att tänka på:

”Stay in your lane.”

Det betyder bland annat att man inte ska tala över andra, utan att istället lyssna och lära. Försök, vet jag. Det är troligt att det kommer berika era liv och göra er till bättre och gladare föräldrar.

 

 

En reaktion på ”Goda nyheter till alla autismföräldrar!

  1. Ping: Dåliga nyheter för Autismföräldrar som tror sig ha rätt att publicera texter på min blogg | anarkoautism

Kommentera

