Autisters matvanor är helt ok

Eftersom jag (tyvärr) flyttat hem till min mamma och hennes pojkvän i deras nya hus delar jag också kylskåp med dem. Ett litet, men proppfullt kylskåp. Med en massa saker som jag inte har någon aning om vad de är och inte heller vill veta. Detta fick mig att fundera på det här med autister och mat. Det brukar ofta beskrivas negativt, eller som något lustigt.

Jag älskar att laga mat. Det ger mig en slags härlig avkoppling som jag inte vill vara utan. Det roligaste är att reda såser (vitvinssås till fisk är en favorit) och improvisera marinad. Jag skulle kunna stå och vispa grytor, såser mm i all evighet. Saken är att som många andra autister är det mycket mat jag helt enkelt inte klarar av att äta. Jag är väldigt smakkänslig samt att det är många konsistenser jag inte klarar av. Detta bekommer mig inte alls, förutom då jag skulle vilja laga mat som verkar intressant som jag sedan aldrig skulle äta upp. Jag äter bara det jag vill, och kommer fortsätta så. Mina föräldrar har respekterat detta och har sedan jag varit liten lagat annan mat till mig.

Något de gör fortfarande, eller så fixar jag mig något eget. Inga problem alltså. Överraskande nog anser sjukvården att detta är ett stort problem (jag vet inte varför). Mina psykologer har påpekat gång på gång hur jobbigt det måste vara för mig. Problem blir det bara om jag går på restaurang och ska försöka hitta något jag kan äta. Min ekonomi tillåter inte några större utsvävningar och jag har heller inte någon vidare lust att äta ute eftersom jag hellre är hemma (take away <3).

Habiliteringen tycker också att något ska göras åt det här. Enligt Hab måste jag lära mig att laga (och äta?) mer varierad kost och där uppstår faktiskt ett problem. Jag förstår helt enkelt inte NT-anvisningar, vare sig skriftligt eller i bild. Jag måste få se någon göra en sak flera gånger och sedan måste jag få prova själv. Jag är nöjd med de matlagningskunskaper jag redan besitter (den matlagning jag kan har jag memorerat. Mina föräldrar, särskilt min pappa har lärt mig laga mat genom att vi har samarbetat i köket sedan jag var liten). Jag tycker själv att jag lagar god mat.  NT-människor tycker jag lagar god mat. Jag kan laga allt från soppa till ugnsstek.  Utan lök, kryddor mm såklart. Därför förstår jag inte vad problemet är. Jag tycker inte ens det finns något problem. Att däremot försöka tvinga mig att lära mig laga (och äta?) mer mat skulle påverka mig negativt. Dels har jag inte energin, jag blir stressad och att försöka tyda recept leder mest till frustration, dålig självkänsla och förstörda maträtter.

Min poäng är att autisters relation till mat inte alls behöver patologiseras. Det bör den inte heller om inte målet är att patologisera autister ytterligare. Låt oss sköta oss själva, hjälp oss om vi ber om hjälp angående förskaffande av mat eller matlagning.

 

 

En reaktion på ”Autisters matvanor är helt ok

  1. Ping: Autister behöver också äta | anarkoautism

Kommentera

