Autism och att få vara ifred

Jag har förstått att jag vill vara för mig själv mycket mer än min NT-omgivning tycker är hälsosamt. Jag får ofta frågan om jag inte är uttråkad, eller påståendet att ”i fredags hade du kul med dina kompisar, du vill visst vara social oftare”. Antingen tycker folk synd om mig, eller så tror de att jag ljuger när jag framhåller att jag vill mår bra av att få vara ifred.

Sanningen är att jag trivs bäst när jag är själv. Jag tycker om att umgås med familj och kompisar som jag älskar (tja, helst om vi umgås för att göra något vettigt och högst vara 2-3 personer), men helst är jag ensam.  Det är då jag mår som bäst. Då jag får vara mig själv, ha kontroll över min omgivning och göra saker jag älskar.

När jag är själv kan jag äntligen strunta i alla NT-normer vad gäller existerande och bara
vara mig själv, något jag inte vågar i närvarande av andra. Jag kan stimma hur mycket jag vill, upprepa en massa ord och ljud eller bara prata och sjunga högt för mig själv. Det är så befriande.

Jag har också mycket mer kontroll över min omgivning. Jag föredrar att ha det rätt så mörkt, några enstaka lampor i olika hörn är alldeles lagom. Sedan lyssnar jag på musik. Till mina föräldrars glädje är det på låg volym. Jag brukar vara nöjd med att lyssna på ca 1-5 sånger på repeat i flera timmar. Jag älskar de låtar  jag väljer och musiken hjälper till att dämpa oförutsedda ljud av alla dess slag (något jag inte kan beskriva hur mycket jag avskyr).

Och den roliga delen såklart! Det som är allmänt känt som specialintressen. Jag brukar spela datorspel (okej, i mitt fall är det ofta socialt med den fördelen att man ändå är själv), laga mat eller baka, rita, läsa (allt från fan fiction till forskningsrapporter), titta på saker jag tycker är vackra eller bara tänka på allt möjligt. Allt detta kan jag göra i timmar. och jag blir till och med energisk och det är det enda som kan få mig att varva ner och känna mig utvilad.

Det är alltså väldigt sällan jag har tråkigt när jag är ensam. Ensam förresten? Jag trivs i mitt eget sällskap.

 

 

Kommentera

