Introduktion

Hej! Jag är en rasifierad, autistisk tjej som av dessa fem anledningar fått för mig att starta en blogg om autism och andra saker som påverkar mitt liv.

  1. Jag har lyckats övertala Försörjningsenheten att äntligen boka ett möte med mig, tredje gången gillt. Alltså har jag fått för mig att jag är oövervinnlig, så att starta och driva en blogg borde inte vara något problem för någon som precis utfört mirakel.
  2. Bloggen behövs. Jag har hittat en massa fantastiska bloggar på svenska om autism och NPF, men alla bloggare har varit icke-rasifierade svenskar. Själv är jag adopterad från Indien, mitt liv har präglats lika mycket av min autism som av hur jag blir bemött på grund av min hudfärg. Jag vill också hjälpa till att sprida kunskap om neurodiversitet och synen på funktionshinder som en social konstruktion.
  3. På grund av min boendesituation har jag heller inget bättre att göra än att sitta i hundkorgen (den är bekväm) med min laptop. Ett perfekt tillfälle att skriva blogginlägg på.
  4. Jag försöker förbättra min svenska. Det är mitt modersmål, men inget språk jag använder ofta. Jag har knåpat ihop det här inlägget genom att översätta engelska ord till svenska med hjälp av en elektronisk ordbok. Det skulle vara enklare att skriva på engelska, men nu vill jag ut till en svensk publik. Jag funderar förövrigt på att titulera mig själv som världens sämsta lingvist.
  5. Detta är antagligen det närmaste sättet jag kommer att få ut något av min utbildning. Eller utbildningar. Jag har pluggat cirka åtta år på olika universitet  har runt 400+ HP utan någon som helst examen. Lingvistik, engelska, japanska, humaniora, kommunikation, grafisk design är några ämnen som intresserat mig genom åren. Fick jag välja själv skulle jag bli lobbyist och lobba för nåt kul. Bekämpa ableism och få betalt.

Trevligt att träffas!

 

Kommentera

